پاسخ انجمن به فراخوان معاونت حقوقی قوه قضاییه درباره ی اصلاح آیین نامه ی لایحه کانون وکلا
باسمه تعالی
جناب آقای دکتر مصدق
معاون محترم حقوقی رئیس قوة قضائیه
با سلام و تحیت
در پاسخ به فراخوان مورخ ۲۴/۰۱/۹۹ آن معاونت محترم برای جلب نظرات عموم جامعة حقوقی راجع به پیشنویس اصلاح آئیننامه اجرایی لایحة استقلال کانون وکلای دادگستری، انجمن علمی حقوق اساسی ایران بهعنوان نهادی علمی که مرکب از اعضای حقوقدان در سراسر کشور است، در چارچوب رسالت خود برای پاسداری از مجموعة حقها و آزادیهای اساسی و بنیاد حاکمیت قانون، با نظر به قانون اساسی بهعنوان شالودة نظم حقوقی کشور، قانون لایحة استقلال کانون وکلای دادگستری، موازین بینالمللی و اقتضائات مصالح کلان مردم و حکومت، موارد زیر را اعلام میدارد:
- تضمین حق بر دادرسی عادلانه و منصفانه و حق برخورداری از وکیل بهعنوان حقهایی بشری که در اسناد بنیادین حقوق بشر بینالمللی شناسایی و اعلام شده است مقتضی استقلال نظام قضایی از قدرت سیاسی و استقلال کانونهای وکلای دادگستری از نفوذ و سیطرة حکومت است. مواد ۸ تا ۱۱ اعلامیة جهانی حقوق بشر (مصوب ۱۹۴۸م.) و مادة ۱۴ میثاق بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی (مصوب ۱۹۶۶م.) بر تصدیق این حق جوهری و آیینی دلالت دارند و با توجه به التزام بیقید و شرط دولت ایران به منشور بینالمللی حقوق بشر و اعلام مادة ۹ قانون مدنی که مفاد تعهدات بینالمللی دولت را در حکم قانون داخلی قرار داده است، نهتنها هیچیک از ارکان حاکمیت حق تعرض و خدشه به این حقوق و ملزومات و تضمینات همبستة آنها را ندارد، بلکه بالاتر از آن، مجموعة حکومت مکلف است اقدامات ایجابی لازم برای تحقق کامل این حقوق را صورت دهد.
- کانون وکلای دادگستری بر اساس استانداردهای بینالمللی حقوق عمومی، نهادی حرفهای و عمومی است که مستقل از حکومت به تنظیم امور حرفة وکالت میپردازد. نظارت حکومت بر چنین نهادی علیالاصول باید حداقلی و صرفاْ محدود به پایش الزامات ناشی از حکومت قانون باشد. اگرچه اولین هیأت مدیرۀ وکلا طبق مادۀ ۲۰ «قانون وکالت» (مصوب ۲۵/۱۱/۱۳۱۵ ه.ش) در ۲۶/۱۲/۱۳۱۶ ه.ش، بهوسیلۀ وزیر عدلیۀ وقت انتخاب شد، اما چنانکه میدانید با تدبیر زندهیاد دکتر محمد مصدق و تصویب «لایحۀ قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری» (مصوب ۰۷/۱۲/۱۳۳۱ ه.ش) کانون از وزارت دادگستری مستقل شد؛ قانونی که پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، در پنجم اسفندماه ۱۳۳۳ ه.ش توأم با تغییراتی با عنوان «لایحۀ استقلال کانون وکلای دادگستری» مجدداً بهتصویب کمیسیونهای مشترک مجلسین شورای ملی و سِنا رسید و از ۶۷ سال پیش تاکنون پابرجاست و از ثمرات آن بسیاری از مبارزان انقلابی در زمان رژیم سابق بهره بردند.
بر اساس مادة ۱ قانون «لایحۀ استقلال کانون وکلای دادگستری» (مصوب ۰۵/۱۲/۱۳۳۳ ه.ش) «کانون وکلای دادگستری مؤسسهای است مستقل و دارای شخصیت حقوقی» که وفق مادة ۲ «به وسیلة هیأت مدیره اداره خواهد شد». هرچند واقفید از ابتدای تأسیس جمهوری اسلامی ایران تا سال ۱۳۷۶، بهرغم اعتبار قانونی لایحة استقلال، انتخابات هیأت مدیرۀ کانون وکلا متوقف بود و کانون بهوسیلۀ سرپرست منصوب قوۀ قضائیه اداره میشد و وکلا هیچ نقشی در انتخاب نمایندگان خود نداشتند. پس از آن هم واقعیت این است که بهرغم اعتبار اصل استقلال به حکم لایحة استقلال، به موجب برخی قوانین و در پارهای از مواضع، دیگر استقلال کانون وکلا جنبۀ تمامعیار نداشته است؛ همچنانکه طبق تبصرۀ ۱ مادۀ ۴ «قانون کیفیت اخذ پروانۀ وکالت دادگستری» (مصوب ۱۷/۰۱/۱۳۷۶) مرجع رسیدگی به صلاحیت نامزدهای عضویت در هیأت مدیرۀ کانون وکلا، دادگاه عالی انتظامی قضات است که زیرمجموعۀ قوۀ قضائیه بهشمار میآید؛ مقررهای که عدول از مادۀ ۴ لایحۀ استقلال کانون وکلای دادگستری (مصوب۰۵/۱۲/۱۳۳۳) است که صلاحیت داوطلبان هیأت مدیره را بههیچروی وابسته به تأیید یک نهاد حاکمیتی نکرده بود.
- اکنون اما، قوة قضائیه در حالی مترصد اصلاح و تصویب آییننامة اجرایی لایحة استقلال کانون وکلا شده است که قانون مزبور چنین ابتکار عملی را برای آن به رسمیت نشناخته است و کانونهای وکلای سراسر کشور نیز یکصدا اعلام کردهاند عزمی برای تنظیم و پیشنهاد اصلاحیه ندارند. طبق مادة ۲۲ قانون لایحة استقلال کانون وکلای دادگستری: «کانون وکلاء با رعایت مقررات این قانون، آییننامههای مربوط به امور کانون از قبیل انتخابات و طرز رسیدگی به تخلفات و نوع تخلفات ومجازات آنها و ترفیع و کارآموزی و پروانه وکالت را در مدت دو ماه از تاریخ تصویب این قانون تنظیم مینماید و پس از تصویب وزیر دادگستری به موقعاجراء گذاشته میشود.»
چنانکه از متن صریح این ماده و گزارش تاریخ برمیآید این کانون وکلا بوده است که آییننامة اجرایی قانون را تنظیم کرده بود و وزیر دادگستری هم صرفاْ از باب نظارت بر رعایت قوانین مملکتی آن را به تصویب رسانده بود. بعد از آن نیز چنانچه نیازی به اصلاح آییننامه دیده شود، باید پیشنویس لازم را کانون تنظیم و پیشنهاد نماید و در صورت عدم ابتکار کانون، با توجه به اصل اساسی استقلال شخصیت حقوقی کانون از قوة قضائیه (مذکور در مادة اول قانون)، وزیر دادگستری (اکنون قوة قضائیه) صالح برای برای ابتکار عمل تنظیم و اصلاح آییننامه نیست. این ترتیب البته لازمة کاملاْ معقول و متناسب با غایت قانون مزبور است. عنایت شود که صدر مادة ۲۲ نیز به تبعیت از اصل حقوقی، «رعایت مقررات این قانون» را برای وضع آییننامه لازم شمرده است. اینکه در متن فراخوان و در صدر پیشنویس اصلاحی به جانشینی رئیس قوة قضائیه بهجای وزیر دادگستری (در رژیم حقوقی سابق) اشاره شده است، فرع بر اصل این موضوع است که صلاحیت تصویب آییننامة اجرایی متوقف بر تشخیص و ارائة پیشنهاد تنظیمی از سوی کانون وکلاست.
درست که طبق نظر شورای نگهبان، رئیس قوة قضائیه کلیة وظایف قانونی وزیر دادگستری در قوانین بهجایمانده از قانونگذار سابق را برعهده دارد، اما باید به یاد داشت که طبق مادة ۲۶ لایحة استقلال، «وزارت دادگستری (ریاست قوة قضائیه) مأمور اجرای این قانون است» و در نظام حاکمیت قانون، از قوة قضائیه بیش از هر نهاد دیگری، پایبندی به قانون انتظار میرود. چنانکه شورای نگهبان بهعنوان مفسر رسمی قانون اساسی طی نظر تفسیری شمارة ۴۳۴۵۸/۳۰/۹۰ مورخ ۰۲/۰۶/۱۳۹۰ در خصوص اصل يكصد و سي و هشتم قانون اساسي اعلام کرده است: «بديهي است رئيس قوة قضائيه نميتواند براي دستگاههاي خارج از اين قوه آييننامه وضع نمايد».
- پذیرش پیشگامی قوة قضائیه برای اصلاح آییننامة اجرایی لایحة استقلال نهتنها با اصل حاکمیت قانون مطابقت ندارد، بلکه بهمنزلة نفی اصل تفکیک قوا (اصل ۵۷ قانون اساسی)، در حکم ورود این قوه به قلمرو صلاحیت انحصاری مجلس شورای اسلامی در تقنین (اصول ۵۷ و ۷۱ قانون اساسی) و فراتر از حدود وظایف و صلاحیتهای مقرر برای قوة قضائیه و رئیس محترم آن (اصول ۱۵۶ و ۱۵۸قانون اساسی) نیز هست، زیرا قانون لایحة استقلال به کانون وکلا شخصیت حقوقی مستقل برای ادارة امور کانون و صلاحیت منحصر برای تنظیم و پیشنهاد آییننامههای اجرایی قانون اعطا کرده است اما نتیجة تنظیم و تصویب این اصلاحیه بهوسیلة قوة قضائیه، وابستهسازی کانون وکلای مستقل به حاکمیت است. علاوه بر این، مفاد این آییننامه چنانکه در مواضع متعددی از پیشنویس مورد اشاره آمده است جنبة وضع قانون دارد که تنها در صلاحیت مجلس شورای اسلامی است. ضمن اینکه کانون وکلا جزئی از تشکیلات قوة قضائیه نیست و لذا در چارچوب اصل ۱۵۸ قانون اساسی دال بر محدودة اختیارات رئیس قوة قضائیه برای ایجاد تشکیلات یا اصلاح تشکیلات موجود در آن نمیگنجد.
- فارغ از نکات فوق، مفاد پیشنویس ارسالی در مواردی از نظر ماهوی نیز خلاف قانون اساسی و قوانین موضوعه است. برای مثال، مادة ۴۰ پیشنویس اصلاحیه با تشکیل «شورای عالی هماهنگی وکلا» با «ریاست معاونت حقوقی قوة قضائیه» در مقام ایجاد ساختار جدیدی در کانونهای وکلاست که هیچ جایگاهی در قانون لایحة استقلال ندارد و آشکارا استقلال کانون را که بنیاد لایحة استقلال و هویت و شخصیت متمایز کانون است نقض نموده است. این نهاد با ترکیبی حکومتی از جمله اختیار دارد راجع به تعیین «خط مشی کلی در رابطه با موضوعات مرتبط با وکلا» را ترسیم کند و تصویب آنها را به رئیس قوه پیشنهاد دهد. همچنین است تشکیل «ادارة کل هماهنگی و پیگیری امور وکلا و کارشناسان رسمی» به ریاست یکی از قضات منصوب رئیس قوه قضائیه طبق مادة ۴۵ پیشنویس.
موردی دیگر از این دست، مادة ۵۷ پیشنویس است که با افزودن شرط جدید «اعتقاد و التزام عملی به احکام و مبانی دین مقدس اسلام» به شرایط داوطلبان عضویت در هیأت مدیره، عملاْ مادة ۴ قانون کیفیت اخذ پروانة وکالت دادگستری را نقض کرده و نه فقط با وضع قانون، وکلای پیرو اقلیتهای دینی موضوع اصل ۱۳ قانون اساسی را از امکان عضویت هیأت مدیره محروم ساخته است، که خلاف بند ۹ اصل ۳ قانون اساسی به تبعیضی ناروا نیز رسمیت داده است.
- کانون وکلای دادگستری کهنترین نهاد جامعة مدنی ایران است و استقلال نهادین آن از حاکمیت، از شاخصهای توسعة قضایی و موجب ارتقای حقوق بشر و شهروندی در کشور است. هرچه بر استقلال عمل کانون وکلا افزوده شود و از قیود آن کاسته شود، گامی برای پیشرفت و اعتلا و تضمین حقوق شهروندی برداشته خواهد شد. بر عکس، تضعیف کانون وکلا و تلاش برای بیشتر وابستهکردن آن به حکومت، گامی به پس و بهمثابه نابود کردن دستاورد تاریخی ملت در۶۷ سال پیش است. احترام به حقوق ملت و التزام به تکلیف مقرر در اصل یکصد و پنجاه و ششم قانون اساسی ایجاب میکند قوة قضائیه به عنوان قوهای مستقل که «مسئول تحققبخشیدن به عدالت» و عهده دار «احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادیهای مشروع» است، «پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی» افراد ملت و ضامن «حسن اجرای قوانین» و در رأس آنها قانون اساسی باشد.
هیأت مدیرۀ انجمن علمی حقوق اساسی ایران
دیدگاهتان را بنویسید